Swinging Europes historie
Det hele startede under en togtur til Københavns Lufthavn.
Birgit Vinge kiggede på Erik Moseholm og sagde: “Lad os lave noget!”
Samtalen blomstrede snart, og før de nåede til lufthavnen, blev det afgjort: Birgit Vinge ville fundraise pengene, hvis Erik Moseholm bragte projektidéerne til bordet.
Planen var at samle unge musikere fra hele Europa og give dem et kunstnerisk ståsted i et eksklusivt stort band.
Det første år var 1996, og projektet blev opkaldt BIMWO – Brande International Music Workshop. Projektets succes førte til motivation, og det meste af det følgende år kunne Birgit Vinge findes i gangene i Bruxelles, hvor hun forsøgte at rejse yderligere midler fra EU.
Fra 1998 blev det europæiske jazzorkester European Jazz Orchestra – EJO – en realitet, og i 2005 blev det verdensomspændende netværk, European Broadcasting Union (EBU) involveret i projektet, hvor de var ansvarlige for at vælge de bedste musikere til at spille i det europæiske jazzorkester. European Jazz Orchestra blev gennemført for sidste gang i 2013. I 2001 blev PLAY!GROUND LIVE tilføjet porteføljen, og listen over projekter vokser stadig den dag i dag.
Nye Tider Kalder på Nye Initiativer
Efter mange års arbejde specifikt med jazzmusik på europæisk plan, der gennemførte projektet European Jazz Orchestra, har Swinging Europe den dag i dag udvidet vores position og ekspertise til at arbejde med tværfaglige kulturprojekter på både et lokalt, regionalt, nationalt og internationalt niveau.
Swinging Europe opstod fra en særskilt kærlighed til jazz og musik generelt og ét af vores hovedmål er stadig at udvikle musikalske talenter. Vi arbejder stadig med jazzmusik, men i dag bevæger vi også i alle musikalske genrer i et forsøg på at bryde med de traditionelle genredefinitioner.
Fra begyndelsen af 2015 har Marie Lilholt siddet i førersædet som administrerende direktør for Swinging Europe og er ansvarlig for at gennemføre nye projekter med udgangspunkt i institutionens historik.